• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

کنفرانس مشترک «تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس»


کنفرانس مشترک «تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس» در آلمان برگزار شد
گروه اندیشه ــ کنفرانس مشترک تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس با حضور جمعی از اساتید داخلی و خارجی طی دو روز در دانشگاه پادربورن آلمان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ کنفرانس مشترک تفسیر و هرمنوتیک متون مقدس (scriptural Hermeneutics and Exegesis)، در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان به میزبانی دانشگاه پادربورن آلمان برگزار شد.

محمدحسن احمدی، عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و دبیر علمی این نشست در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی از این همایش پرداخت و گفت: در مراسم افتتاحیه این نشست که با سخنرانی فون اشتوش و آنجلیکا نویورت ‌قرآن‌پژوه سرشناس غربی، انجام شد، از کتاب «مطالعات حدیثی و زبان‌شناسی تاریخی» اثر اخیر بنده نیز رونمایی شد.

وی در ادامه افزود: در این نشست اساتید صاحب‌نامی از ایران همچون سیدرضا مؤدب از دانشگاه قم، محمدکاظم شاکر از دانشگاه علامه طباطبایی و محمود کریمی از دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین استادان برجسته مطالعات کتاب مقدس مانند «وایدمن» از دانشگاه زیگن، «اگبرت بالهورن» از دانشگاه دورتمند، «کریستیانا تی اتس» از دانشگاه زوریخ، «ماریا نوی برند» و «جوهانز سیدل» از دانشگاه پادربورن نیز حضور داشتند.

دبیر علمی این کنفرانس بین‌المللی افزود: در این کنفرانس که در ضمن دو روز کاری فشرده ۲۵ و ۲۶ آبان‌ماه صبح و بعدازظهر و در قالب ۴ پنل تخصصی برگزار شد، استادان این حوزه به ارائه مقالات خود پرداختند. این کنفرانس ظهر دیروز، شنبه ۲۶ آبان و با سخنرانی پرفسور فون اشتوش به کار خود خاتمه داد.

وی با اشاره به موضوعات اصلی پنل‌های این همایش که با حضور غلامرضا جندقی، رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران و محمدباقر جعفری، مشاور بین‌الملل همراه بود، بیان کرد: موضوع اصلی پنل اول «کاربرد روش‌شناسی تاریخی در تحلیل موضوعات الهیاتی»، موضوع پنل دوم «چند معنایی در تفسیر متون مقدس»، موضوع پنل سوم «هرمنوتیک» و موضوع پنل چهارم «نقش و جایگاه نظر تفسیری مفسر در فهم متن» بود.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: در این کنفرانس ابتدا فون اشتوش از دانشگاه پادربورن به ارائه توضیحاتی مقدماتی درباره همایش پرداخت و سپس خانم نویورت از دانشگاه فرای برلین به سخنرانی پرداخت. نخستین پنل در ساعت ۱۶ روز جمعه و با سخنرانی بنده در موضوع دیدگاه مفسران در مورد آیه ۱۳ سوره مائده آغاز شد. سخنران دوم این پنل هانس اولریش وایدمن از دانشگاه زیگن پادریورن و استاد الهیات کاتولیک بود. وی با موضوع «مریم مقدس در کتاب، سنت و تاریخ با رویکرد روش شناسی تاریخی» به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به دومین پنل این همایش گفت: این پنل از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با سخنرانی محمدکاظم شاکر از دانشگاه علامه طباطبایی، با موضوع «فلسفه چندمعنایی در تفسیر قرآن و کتاب مقدس» شروع شد. در ادامه استاد آلمانی این پنل، اگبرت بالهورن، استاد الهیات و تفسیر عهد عتیق، با موضوع «چند معنایی در تفسیر عهد قدیم» به ایراد سخن پرداخت.

احمدی با اشاره به سومین پنل بیان کرد: سومین پنل در صبح روز شنبه ۲۶ آبان، از ساعت ۹ تا ۱۱ با سخنرانی محمود کریمی از دانشگاه امام صادق(ع) تهران با موضوع «زبان مجاز در قرآن» شروع شد و سخنران متقابل آلمانی این پنل، کریستینا تی اتس از دانشگاه زوریخ بود. همچنین چهارمین و آخرین پنل نیز در ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار شد. در این پنل، ابتدا بنده و سید‌رضا مودب به ارائه مقاله مشترک خود با عنوان «متن مقدس؛ بین اصالت و زبان‌شناسی» به ایراد سخن پرداختند. سخنران متقابل نیز خانم ماریا نوی برند، استاد دانشگاه الهیات دانشگاه پادربورن بود که با موضوع «تفسیر عهد جدید، کلیسا و مسیحیت ضد یهود از کتاب مقدس» سخنرانی کرد. این کنفرانس ظهر شنبه و با سخنرانی پرفسور فون اشتوش به کار خود خاتمه داد.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading