• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 
روایتی از حادثه مدرسه فیضیه روز شهادت امام صادق (ع)سال ۱۳۴۲ قم از زبان دو فرزند آیت الله العظمی گلپایگانی
خبرگزاری حوزه | ۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام و سالروز حادثه فیضیه است که در دوره پهلوی در مدرسه فیضیه قم رخ داد و عوامل حکومت شاه با برهم زدن مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در نوروز ۱۳۴۲ش مصادف با (۲۵ شوال ۱۳۸۲ق) به ضرب‌وشتم طلاب و مردم پرداختند و به همین مناسبت، با حجج‌اسلام والمسلمین سید جواد و سید محمد باقر گلپایگانی، فرزندان مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمدرضا گلپایگانی که بانی آن مراسم سوگواری بودند، به گفت و گو نشستیم تا گوشه ای از اتفاقات آن روز را مرور نماییم: ناگفته‌...
خبر واحد بودن سبعه احرف (3)
هر حديثى، با معيارهاى ارزشيابى، مورد سنجش قرار مى‏گيرد و پس از دارا بودن ملاك‏هاى صحت، مورد استناد واقع مى‏شود. چنين اقدامى در مورد حديث سبعة احرف در نزد شيعه هم شده است. ملاك‏ها و معيارهاى ارزيابى به اختصار چنين است: وثاقت راوى‏: منظور از وثاقت راوى، آن است كه راويان در حديث، از نخستين نفر كه از معصوم عليه السّلام نقل مى‏نمايد، تا آخرين نفر، مورد شناسايى قرار گيرند تا معلوم گردد كه مسلمان، حديث شناس و مورد اعتمادند. هم چنين بايد در ضبط حديث از حافظه و دقت كافى برخوردار باشند. پس از بررسى‏هاى...
تفسير علمي :
3- التفسير العلمى للآيات الكونية تأليف احمد حنفى از مفسران معاصر اهل سنت است كه به زبان عربى و دربردارنده بخشى از آيات قرآن است. او نيز در تفسير، اهتمام فراوانى به آيات علمى دارد و معتقد است كه دانش علوم تجربى و علمى امروز با قرآن همخوانى دارد. حنفى مطالب تفسيرى خويش را در فصول چندگانه تحت عنوان‏هاى رسالت قرآن و آيات آفرينش، علم هيئت و ستاره‏شناسى، خلقت آسمان و زمين، ستارگان و سيارات، تكوين و پيدايش اوليه مخلوقات، تدبير جهان هستى، بادها و ابرها تدوين كرده است. او تلاش فراوان كرده تا قرآن را يك...
گرد همايي دانشجويان علوم قران و حديث دانشكده الهيات دانشگاه قم
ابتدا آقای دکتر مؤدب در تفسیری به نقل از حضرت علامه طباطبايي آیه‌ی شفا بودن قرآن را برای مومنان و خسران بودنش برای کافران تشریح کردندكه خداوند ميفرمايد :وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً (82 اسراء). و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‏كنيم؛ و ستمگران را جز خسران (و زيان) نمى‏افزايد. و اگر قرآن را شفا ناميده با در نظر داشتن اينكه شفا بايد حتما مسبوق به مرضى باشد، خود افاده مى‏كند كه دلهاى بشر احوال و...
کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت
نتایج علمی حاصل از کنگره می‌تواند به رفع موانع کار و تولید کمک کند مدیر دبیرخانه کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت»: ۱۴۰۱-۰۲-۱۴ نتایج علمی حاصل از کنگره می‌تواند به رفع موانع کار و تولید کمک کند مدیر دبیرخانه کنگره بین المللی دانشگاه امام رضا(ع) گفت: نتایج علمی حاصل از این کنگره علمی می‌تواند به رفع موانع کار و تولید و اقتصاد کمک کند. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام سیدرضا مؤدب در آیین اختتامیه کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» با بیان...
دفاع رساله دكتر توحيديان :
جهان نامرئی در قرآن و آفرینش و تأثیر آن بر جهان مرئی چکیده : مخلوقات کائنات ، به دو بخش" مرئی" و"نامرئی" تقسیم می شوند .آنچه با چشم سر" اِبصار" می شود " مرئی"و آنچه نمی شود موسوم به " نامرئی" است، تأثیرگذاری جهان نامرئی بر جهان مرئی و قدرت و تسلّط ماورایی که برای بشر ایجاد می کند او را به بیشتر دانستن و بهتر استفاده کردن تشویق می کند ، نامرئی بودن ، حس کنجکاوی انسان را ذاتاً تحریک می کند تا هرچه بیشتر از آن بداند و در آن وارد شود. تکنولوژی برتر عالم از آنِ ابر قدرتهایی است که از...
مقاله : پدیده‌های نادیدنی در شخصیت جامع انسان،در بررسی تفسیری آیات 38 و 39 حاقه
چکیده: تمامی مخلوقات کائنات در یک دسته بندی عمومی در دو بخش " جهان مرئی " و " جهان نامرئی " تقسیم می شوند . آنچه با چشم سر " اِبصار" می شود " مرئی " و آنچه نمی شود موسوم به " نامرئی" است . " انسان "نیز از این قاعده ی کلّی مستثنانیست . بی شمار پدیده ها ،واقعیّت ها و مفاهیم فردی واجتماعی، جسمی و روحی،در درون و برون انسان از بدو آفرینش تا زمان مرگش وجود دارند که برخی " مرئی " و غالباً " نامرئی" اند. برتری " مجموعه ی نامرئی " فقط کمّی نیست بلکه همه ی کیفیّت جهان آفرینش اعمّ از انسان و...
تفسير سوره حمد (5)
چون سالك را اين مشاهده دست دهد و خود را به شراشرِ اجزاى‏ وجوديه خود، از قواى ملكيّه تا سراير غيبيّه و جميع سلسله وجود را عاشق و طالب حق بيند و اظهار اين تعشّق و محبت را نمايد، از حق استعانت وصول طلبد و هدايت به صراط مستقيم را- كه صراط ربّ الانسان است: إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ «1» و آن صراط «منعم عليهم» از انبياى كمل و صدّيقين است كه عبارت از رجوع عين ثابت به مقام اللَّه و فناى در آن است نه فناى در اسماى ديگر كه در حد قصور يا تقصير است- طلب كند. چنانچه منسوب به رسول اكرم است كه...
حال و هوای ماه مبارک رمضان در کشور اندونزی
ماه رمضان در کشورهای مختلف با آیین‌ها، سنت‌ها و برنامه‌های متنوعی همراه می‌شود. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183 بقره ) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگارى كنيد. أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ...
اعجاز قرآن از نظر عالمان اهل سنت : جرجانی
«جرجانى» ابى بكر عبد القاهر بن عبد الرحمن جرجانى (ت 471 ه. ق) مؤسس علم معانى و بيان، معتقد به بلاغت و نظم قرآن به عنوان روشن‏ترين معجزه قرآن است و دو كتاب «دلائل الإعجاز في علم المعانى» و «اسرار البلاغة» را در جهت تبيين اعجاز قرآن نگاشته است. او كه متخصص در فن زبانشناسى است، اعجاز قرآن را از نظر تخصص خود مورد بررسى قرار داده و در خصوص نظم و تأليف كلام، معتقد به مراتب و طبقات آنها است. او بيان مى‏دارد كه وقتى اعراب به معارضه قرآن دعوت شدند و به استماع قرآن اهميت بيشترى دادند، متوجه شدند كه قرآن...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading