• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز علمی قرآن :


اعجاز علمی قرآن :
6- رشد جنين:
خداوند متعال مى‏فرمايد: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ». «انسان بايد نگاه كند كه از چه آفريده شده، از يك‏
______________________________
(1)- نازعات/ 30.
(2)- ذاريات/ 47.
(3)- آغاز و انجام جهان، ص 74.
آب جهنده آفريده شده، آبى كه خارج مى‏شود از پشت و سينه‏ها» .
خداوند در آيه شريفه، اشاره به رشد و تكوين جنين انسان دارد و مى‏فرمايد او از آب جهنده آفريده شده، تعبير «دافق» حكايت از پرتاب شدن و بيرون جهيدن دارد و سپس مى‏فرمايد: از ميان صلب و ترائب خارج مى‏شود.
در آيه ديگر مى‏فرمايد: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ». «ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم» . آفرينش انسان از نطفه مخلوط، ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب آنها باشد. تعبير امشاج، اشاره به تطورات رشد جنين دارد. وجود نطفه و تركيب آنها، و مراحل مختلف رشد آنها از شگفتى آفرينش است.
جنين در حالتى است كه در ميان كيسه‏اى بزرگ، در آبى غليظ، غوطه‏ور است و خاصيت ضدضربه در مقابل انواع حركات دارد و در حالتى يك‏نواخت گرم و بى وزن است و از فشار دادن اعضاى مختلف جنين روى همديگر كه ممكن است موجب ضايعاتى شود، جلوگيرى مى‏كند .
خداوند در سوره قيامت مى‏فرمايد: «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً، أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى‏ ثُمَّ كانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى» «آيا انسان گمان مى‏كند كه بيهوده و بى‏هدف رها مى‏شود، آيا او نطفه‏اى از منى كه در رحم ريخته مى‏شود، نبود؟ سپس به‏صورت خون بسته در آمد و او را آفريد و موزون ساخت» .
قرآن در مورد جنين، كه در آن روز كشف نشده بود، تاكيد مى‏كند كه چگونه حيات پيدا مى‏كند و چگونه رشد مى‏نمايد و به بيان مراحل آن اشاره مى‏كند كه: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ
______________________________
(1)- طارق/ 5- 7.
(2)- انسان/ 2.
(3)- تفسير نمونه 25/ 340.
(4)- قيامت/ 36- 38.
فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» «ما انسان را از عصاره‏اى از گل آفريديم، سپس آن نطفه را در قرارگاه مكين قرار داديم. سپس نطفه را به‏صورت علقه (خون بسته) و علقه را به‏صورت مضغه (چيزى شبيه گوشت جويده) و مضغه را به‏صورت استخوانهائى درآورديم. از آن پس آن را آفرينش تازه‏اى ايجاد كرديم. بزرگ است خدائى كه بهترين خلق‏كنندگان است» .
در آيات مذكور، به مراحل شگفت‏آور سير نطفه و جنين در شكم مادر و چهره‏هاى گوناگون خلقت اشاره دارد كه هريك پس از ديگرى شكل مى‏گيرد. در علم جنين‏شناسى، هريك از مراحل مذكور، كاملا مورد مطالعه قرار مى‏گيرد و بر آن چه قرآن بيان داشته، آگاهى حاصل شده و روشن شده است كه جنين بعد از آن‏كه مرحله علقه و مضغه را سپرى كرد، سلولهاى آنها تبديل به سلولهاى استخوانى مى‏شود و بعد تدريجا عضلات و گوشتها روى آن را مى‏پوشاند و خداوند از آن تعبير مى‏نمايد به: «فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً» يعنى «آن مضعه را به‏صورت استخوانهائى درآورديم».
در آخرين مرحله، اشاره به خلقت نهائى آن مى‏نمايد و از آن تعبير به «انشاء» مى‏نمايد كه: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» «از آن پس آن را آفرينش تازه‏اى ايجاد كرديم». اين مرحله، رشد نهائى و ورود روح به جنين مى‏باشد كه از آن گاهى تعبير به نفخ روح شده است.
7- آب اصل حيات:
خداوند متعال مى‏فرمايد: «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ» «و هر چيز زنده‏اى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمى‏آورند» . در آيه شريفه، اشاره به اصل علمى حيات هر شي‏ء از آب نموده است كه بيانگر آن است كه حيات همه موجودات زنده از آب است، اعم از گياهان و حيوانات. آغاز حيات و زندگى از آب است. قسمت عمده بدن انسان و بسيارى از حيوانات را آب تشكيل مى‏دهد. اگر
______________________________
(1)- مؤمنون/ 12- 15.
(2)- انبياء/ 30.
قرآن در آفرينش انسان هم تعبير به خاك و گِل مى‏كند، اشاره به همان تركيبى است كه از آب و خاك فراهم شده است.
خداوند فرموده است: وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ «خداوند هر جنبنده‏اى را از آبى آفريد» . و مى‏فرمايد: وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً «او كسى است كه از آب انسانى را آفريد» . كه بيانگر صورتگرى خلقت انسان از آب است و اشاره به آغاز حيات دارد كه از آب ناشى شده است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 201



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading