• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام مهدى عليه السلام : :

أنَا بَقِيَّةُ اللّه ِ في أرضِهِ و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم ؛ حديث
امام مهدى عليه السلام :من يادگار خدا در زمين و جانشين و حجّت او بر شما هستم .

   
 
 
 

دیدگاه علمای شیعه در سبعه احرف (2) :


شيخ طوسى :

شيخ الطائفة ابى جعفر محمد بن الحسن الطوسى، (م 460 ه‍. ق) از علماى بزرگ و صاحب مقام شيعه و از متقدمان مى‌باشد كه صاحب دو كتاب از كتب اربعه است.

وى در مقدمۀ كتاب تفسيرى خود، در مورد نزول قرآن بيان مى‌دارد: بدانيد كه معروف در ميان اصحاب ما (شيعيان) و رايج در بين اخبارشان، اين است كه قرآن بر حرف واحد و بر نبى واحد نازل شده است؛ الاّ اين كه علماى شيعه بر جواز قرائات متداول بين مردم، اجماع نموده‌اند.

شيخ طوسى سپس مى‌افزايد: مخالفين (اهل سنت) از پيامبر روايت نموده‌اند كه قرآن بر هفت حرف نازل شده و همه آنها شافى و كافى است... و خدشه در آنها (با توجه به روايت قطعى شيعه بر حرف واحد) ضرورتى ندارد.
ايشان، روايت سبعة احرف را به علت جعلى بودن آن، در كتاب‌هاى حديثى خود درج نمى‌نمايد؛ بلكه در مقدمۀ تفسير خود به جهت بيان ديدگاه خويش در مورد قرآن به آن اشاره و به نفى آن مى‌پردازد.

شيخ طبرسى :

امين الاسلام، شيخ طبرسى، از علماى بزرگ قرن پنجم هجرى، و صاحب تفسير ارزشمند مجمع البيان، در مقدمۀ تفسير خود، در فن دوم متعرض حديث سبعة احرف مى‌شود و بيان مى‌دارد:

ظاهر از مذهب اماميه آن است كه بر جواز قرائات متداول بين قرّا اجماع نموده‌اند... و شايع و رايج در روايات شيعه آن است كه قرآن بر حرف واحد بوده است.

-------------------------------------------------------------

کتاب نزول قرآن بر سبعه احرف . مودب . ص 255



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading