• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

تحليل و نقد ديدگاه سباستين گانتر در خصوص «النبي الامي» از منظر مفسران معاصر شيعه


تحليل و نقد ديدگاه سباستين گانتر در خصوص «النبي الامي» از منظر مفسران معاصر شيعه

نویسندگان: مودب سيدرضا, موسوي مقدم سيدمحمد

چکیده:

حضرت محمد (ص)، پيامبر اسلام در قرآن با عنوان «النبي الامي» معرفي شده است. فهم صحيح عبارت «النبي الامي» باوري قرآني و اسلامي درباره پيامبر اسلام (ص) همواره برهاني اساسي براي مسلمانان در دفاع از اسلامي بوده است. درس ناخواندگي ايشان اعتقاي ثابت و آيتي استنثايي و ممتاز بر صحت نبوتش مورد اجماع و اتفاق نظر همه مسلمانان بوده است که گزارش هاي تاريخي و احاديث اسلامي نيز تاييد مي نمايد. ضمن اين که خاورشناسان نيز که با ديده انتقاد به تاريخ اسلامي مي نگرند، بر اين امر معترف اند که کوچک ترين نشانه اي بر سابقه خواندن و نوشتن رسول اکرم (ص) نيافته اند. اين مقاله بر آن است که ضمن تحليل و بررسي تاريخي، روايي و لغوي اصطلاح «امي»، به نقد انديشه هاي آقاي گانتر در خصوص اين اصطلاح پرداخته و مفهوم «درس ناخوانده» را به معناي صحيح اصطلاح «امي» تقوت نمايد.

كليد واژه: نبي امي، پيامبر درس ناخوانده، امت، ام القري، اميون، خواندن و نوشتن، قلم، اساطير الاولين، املا، خاورشناسان، سده هاي ميانه

پژوهش ديني : پاييز 1386 , دوره - , شماره 15

AttachmentSize
سباستین از نظر مفسران شیعه .pdf938.13 KB


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading